Blog

Wypadek za granicą podczas wakacji? Czy mogę dochodzić odszkodowania lub zadośćuczynienia?

Zapewne czytałeś już wpis co zrobić gdy wycieczka z biurem podróży nie spełnia twoich oczekiwań – Możesz go przeczytać tutaj. Kupując wycieczkę liczymy na odpoczynek, plaże, palmy.. lub podróż w najodleglejsze zakątki świata. Z przyczyn niezależnych od Ciebie pewne sytuacje mogą zepsuć Twój urlop lub zamienić go w koszmar.. Czy w tej sytuacji przysługuje nam odszkodowanie lub zadośćuczynienie?

Zadośćuczynienie jest formą rekompensaty pieniężnej za szkodę niemajątkową np. cierpienia fizyczne lub psychiczne, ujemne przeżycia, zaś odszkodowanie stanowi równowartość pieniężną szkody majątkowej lub szkody na osobie.

Wyjaśnijmy to na przykładzie. Kupujesz wycieczkę i spędzasz urlop za granicą np. w Hiszpanii. Twój urlop został zmarnowany z powodu brudnych pokoi hotelowych, całkowitego braku wyżywienia, braku klimatyzacji w stołówce to pamiętaj, że możesz uzyskać odszkodowanie. Przykładowy procent odszkodowania znajdziemy w Tabeli Frankfurckiej ( wpisując w google na pewno znajdziemy ją), prawnie nie obowiązuje ona w Polsce, jednakże jest często stosowana. Pamiętaj, by umowa podpisywana z biurem podróży dokładnie określała oferowane atrakcje w hotelu. Zamieszczanie zdjęć i wpisów na portalach społecznościowych w których wyrażamy nasz zachwyt w miejscu w którym jesteśmy zdecydowanie nam nie pomoże, będzie skutkowało oddaleniem powództwa w przypadku drogi sądowej.

Czy biuro podróży odpowiada za bezpieczeństwo w zagranicznym hotelu?

Tak, biuro podróży odpowiada za wypadek na terenie hotelu, w którym korzystający z usługi turystycznej został zakwaterowany, to organizator odpowiada za skutki szkody, gdyż nie zapewnił poszkodowanemu bezpiecznych warunków podróży, zatem odpowiada za szkody na zdrowiu i utratę życia wynikłe z niedostatecznego zorganizowania np. pomocy lekarskiej dla uczestników zagranicznej wycieczki. Czasami w umowach możemy znaleźć zapis, że „biuro podróży nie odpowiada za szkody osobiste, materialne np. kradzież, utrata zdrowia, śmierć albo straty moralne, koszty utraconego urlopu i koszty z tym związane, utracone zyski”. Taki zapis uznaje się za niedozwolony i nie jest wiążący dla stron. Zatem jeśli doznałeś uszkodzenia ciała (np. złamałeś nogę na śliskiej nawierzchni) lub rozstroju zdrowia (zatrucie pokarmowe) biuro podróży również odpowiada. Jeśli zostałeś okradziony na terenie hotelu, pamiętaj, żeby zgłosić sprawę policji i zabrać ze sobą kopię protokołu oraz niezwłocznie poinformować agenta podróży o zaistniałych sytuacjach. Dowody w powyższych sprawach stanowią podstawę do dochodzenia roszczenia przeciwko biurowi turystycznemu.

O zadośćuczynieniu będzie kolejny post 😉

Masz jakieś pytanie? Zadaj je nam tutaj

Pozdrawiamy,
legalnekanary.pl


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.