Blog

Utracony dowód tożsamości. Co dalej?

Często zdarza się, że ktoś w natłoku obowiązków lub pośpiechu zgubi swój dokument tożsamości lub ulegnie on zniszczeniu. Jednak co powinieneś zrobić w takiej sytuacji i gdy chodzi o polski dokument podczas pobytu na wyspach?

  1. Przede wszystkim przygotuj: formularz oraz (jeśli dokument został uszkodzony) dowód tożsamości oraz inny dokument tożsamości, np. paszport (jeśli go posiadasz)
  2. Zgłoś incydent do konsulatu RP (konsulat generalny w Barcelonie, bądź ambasada w Madrycie) załączając zebrane dokumenty (konsul honorowy mający biuro na Gran Canarii nie zajmuje się takimi sprawami) za pomocą poczty lub faksu

Należy pamiętać, iż konsul nie wydaje dowodów osobistych. Wniosek o dowód osobisty można złożyć tylko w Polsce, w dowolnym urzędzie gminy.

Pamiętaj o zaznaczeniu, że chcesz dostać zaświadczenie o utracie bądź uszkodzeniu dokumentu tożsamości. Może okazać się to przydatne do czasu wydania nowego dokumentu, jednak należy pamiętać, że zaświadczenie te nie jest dokumentem tożsamości.

Zawsze, gdy utracisz dokument tożsamości bądź zostanie Ci on skradziony nie zapomnij o zgłoszeniu tej informacji do banku, aby ustrzec się przed oszustami mogącymi próbować pobrać pieniądze z Twojego konta. Jeśli padłeś ofiarą kradzieży koniecznie zgłoś sprawę na policję (policía nacional), gdyż jest to przestępstwo i otrzymasz stosowne zaświadczenie.

Konsul w razie potrzeby może wydać paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (Polska lub inny kraj). Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zajrzyj: SPRAWY PASZPORTOWE.

538 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.