Blog

Opóźniony lot na Wyspy Kanaryjskie lub lot powrotny? Sprawdź czy przysługuje Ci odszkodowanie

Podróżowanie samolotem pozwala na przemieszczanie się na dalekie odległości w krótkim czasie, jednakże zdarzają się sytuacje, w których przewoźnik nie wywiązał się ze swoich obowiązków i lot jest opóźniony. Już w 2004 roku Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej ustanowiła wspólne zasady odszkodowania w przypadku opóźnienia lotów, o których szczegółowo możesz poczytać tutaj.

Jakie prawa przysługują Ci w takiej sytuacji i jak dochodzić ich w Polsce? Jeśli chciałbyś uzyskać odszkodowanie na terenie Hiszpanii – pisz śmiało 😉

W przypadku gdy lot jest opóźniony masz prawo do odszkodowania, które jest zależne od długości opóźnienia oraz długości trasy. Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokość w stosunku do planowego startu:

  1. 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów, gdy lot będzie opóźniony o dwie lub więcej godzin;
  2. 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów długości od 1500 do 3500 kilometrów, gdy lot będzie opóźniony o trzy lub więcej godzin;
  3. 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyższej, gdy lot będzie opóźniony o cztery lub więcej godzin.

Pamiętaj, wypłata nie nastąpi, jeżeli opóźnienie było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności np. ekstremalne warunki pogodowe, nieprzewidziany problem techniczny. To linie lotnicze muszą udowodnić fakt „nadzwyczajnych okoliczności”, dlatego wystarczające jest, gdy powołasz się tylko na fakt opóźnienia samolotu.

Wypłata 50% odszkodowania nastąpi w przypadku, gdy pasażerom przewoźnik zaoferował zmianę planu podróży do ich miejsca docelowego na inny alternatywny lot oraz czas planowego przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu nie przekracza:

  1. Dwóch godzin dla lotów o długości do 1500 km;
  2. Trzech godzin dla lotów o długości od 1500 – 3500 km;
  3. Czterech godzin dla lotów o długości od 3500 km.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

  1. Złóż skargę wypełniając formularz dostępny na stronie internetowej danego przewoźnika lub wypełniając unijny formularz (kliknij tutaj), jednak gdy przewoźnik na nią nie odpowiedział lub nie jesteś zadowolony z rozstrzygnięcia, możesz również:
  2. Napisać skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (formularz do pobrania) – Pamiętaj o tym, by koniecznie załączyć dowód zakupu biletu oraz potwierdzenie rezerwacji u przewoźnika jak i przedstawić swoją dotychczasową korespondencję z przewoźnikiem. Nie zapomnij również o własnoręcznym podpisaniu (jeżeli wysyłasz w czyimś imieniu, dołącz pełnomocnictwo) lub podpisaniu podpisem elektronicznym. Adresatem takiego pisma powinien być Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Po otrzymaniu zadowalającej Cię decyzji, prześlij otrzymane pismo do przewoźnika i czekaj na stosowne odszkodowanie. Gdy ta droga dochodzenia roszczenia okaże się nieskuteczna:
  3. Musisz wystąpić na drogę sądową w celu dochodzenia roszczenia. W przypadku, gdy linie lotnicze nie są zarejestrowane w kraju, w którym chcemy wystąpić na drogę sądową, musimy skorzystać z europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń.

W kolejnej części artykułu przedstawimy jak dochodzić roszczeń z powodu opóźnienia lotu na terenie Hiszpanii. 😉

47 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.